Zelené potraviny ako antioxidanty

Voľné radikály spôsobujú choroby
Vysoko reaktívne molekuly nazývané "voľné radikály" spolupôsobí s bunkovými komponentmi a vyvolávajú abnormálne zmeny štruktúr. Tieto zmeny môžu neopraviteľne poškodiť bunky a - pokiaľ nie sú neutralizované - škody spôsobené voľnými radikálmi môžu viesť k vážnym zdravotným problémom.
Zďaleka najväčším zdrojom voľných radikálov je kyslík. Hoci je kyslík nevyhnutný pre život, jeho nestabilné molekulárnej formy predstavujú pre naše zdravie vážne riziko. Počas procesu, kedy ho bunky využívajú pre tvorbu energie, sa kyslík môže transformovať vo voľnej radikály ako je hydroxy a superoxidační ióny.


Tieto molekuly sú deštruktívne do tej miery, že je imunitný systém používa pre zničenie mikróbov napádajúcich organizmus. Okrem toho, že voľné radikály si vytvára samo naše telo, ďalšie zásadné zdroje zahŕňajú znečistenia životného prostredia, UV žiarenia a stravu. Je úplne zrejmé, že existujú zdroje voľných radikálov v životnom prostredí, ako ozón, slnečné žiarenie a iné formy žiarenia, smog, prach a atmosférické nečistoty.
Optimálny príjem antioxidantov predstavuje preventívne opatrenia proti týmto zdravotným rizikám.

Ako nám voľné radikály škodia

Molekula voľného radikálu obsahuje nepárový elektrón, veľmi nestabilné usporiadanie, a rýchlo sa pokúša o stabilizácii tým, že si pritiahne elektrón z molekuly susediace.


    Voľné radikály si priťahujú elektróny ako z uhľovodíka, proteínov a tukov, tak iz kyselín nukleových v DNA, čo vedie k reťazovej reakcii v štrukturálnom poškodenie buniek.
    Poškodenie voľnými radikálmi hrá kľúčovú úlohu v nástupe a ďalšom postupe rakoviny, srdcových chorôb, poškodenie kože, reumatickej artritídy, sklerózy multiplex, Parkinsonovej choroby, Alzheimerovej choroby, predčasného starnutia a iných zdravotných problémov.

Z chorôb a stavov, ktoré sú spolupôsobenia voľnými radikálmi, uvediem aspoň niektoré: prispievajú významne k vzniku a priebehu cukrovky, podporujú starnutie, vznik očných chorôb napr šedého zákalu, vznik zápalov, nádorov, rady pľúcnych chorôb, kožných chorôb, neurodegeneratívnych chorôb (napr. . Parkinsonova a Alzheimerova choroba), porúch imunity, podporujú vírusové infekcie, majú význam u niektorých intoxikácií, podieľa sa napr na reumatickom zápale kĺbov, spolupôsobí pri eklampsia, pôsobí mužskú neplodnosť, vznikajú v re-perfúznom fáze po ischémii, čo má význam napr u transplantáciou alebo infarktu myokardu, voľné radikály vznikajú po intenzívnej námahe napr. u športovcov atď

Aspoň u 2 veľmi frekventních ochorenia sa pozastavíme: arteroskleróza, kde voľné radikály oxidujú LDL-cholesterol. Takto zmenená molekula nie je rozpoznaná receptory na bunkách a táto pre organizmus cudzie látka je odstraňovaná osobitnými receptory makrofágov.
Pritom sa okrem cholesterolu do týchto buniek dostáva aj kalcium, sú aktivované proteázy, to všetko s voľnými radikálmi makrofágov vytvára penovú bunku - základ aterosklerotických zmien. Karcinóm vzniká tiež účinkom voľných radikálov. Každá bunka človeka je za deň napadnutá asi 10 000 voľnými radikálmi. Pokiaľ nie je antioxidačná ochrana a reparačný pochody dostatočne účinné vznikajú postupne karcinómom iniciovaná bunky, preneoplastická bunka, neoplastickým bunka a nakoniec klinický nádor. Pretože aj v terapii používame voľné radikály k zničeniu rakovinových buniek, sú antioxidanty veľmi vhodné na prevenciu ochorení (selén), iv počiatočných fázach choroby, ale u progresie a invazívnosti nádoru môžu antioxidanty naopak chrániť karcinogénny bunky pred terapiou. Ako je z prehľadu chorôb, na ktorých sa podieľa voľné radikály, zrejmé, je oveľa častejšie v organizme nedostatok antioxidantov a ich príjem je veľmi dôležitý.

Jačmenná tráva odzbrojuje voľné radikály

Výskumy ukázali, že ľudia, ktorí denne konzumujú 5 - 9 porcií čerstvého ovocia a zeleniny, majú vyššie hodnoty antioxidantov v krvi a menšia pravdepodobnosť výskytu degeneratívnych chorôb, ako sú srdcové ochorenia a rakovina. Jednou z najdôležitejších skupín týchto potravín bohatých na antioxidanty je šťava z mladého jačmeňa, jačmenná tráva je samozrejme zelená, pretože obsahuje chlorofyl a tiež najvyššiu koncentráciu a rôznorodosť antioxidantov za všetkých potravinových typov. Obrovské množstvo a rozmanitosť antioxidantov v mladom jačmeni nám ponúka širokú ochranu pred voľnými radikálmi a tiež mnoho ďalších fytonutientov, ktoré sú potrebné pri oprave škôd napáchaných voľnými radikálmi. Zelený jačmeň navyše pomáha detoxikovať naše tkanivá tým, že je obrnia proti voľným radikálom. Podporuje okrem iného aj trávenie, zvýšenú absorpciu esenciálnych živín a antioxidantov do obehového systému, ktorý je potom doručí až k našim tkanivám. Rastliny, ktoré rastú na miestach s dlhým slnečným osvitom av nízkej nadmorskej výške s vysokým tlakom kyslíka, sú viac atakované voľnými radikálmi a preto produkujú viac antioxidantov na svoju obranu.

Význam antioxidantov pre zdravie

K ochrane tela pred ochoreniami existujú nám slúžia dva komplexné systémy, ktoré sa vzájomne dopĺňajú a úzko spolupracujú - imunitný a antioxidačný systém.

Imunitný systém bráni telo proti choroboplodným organizmom ako sú vírusy, baktérie, kvasinky a plesne, súčasne likviduje biologický odpad a rieši narušenia tkanív v dôsledku úrazov.
Antioxidačný systém zase likviduje voľné radikály, vysoko deštruktívne chemikálie, ktoré v tele vznikajú prirodzenou cestou ako produkt látkovej premeny a ktoré telo navyše produkuje v dôsledku extrémnych záťaží alebo v dôsledku pôsobenia jedov, ktoré sa do tela dostávajú z vonkajšieho prostredia.

Imunitný systém teda predstavuje obranu skôr proti akútnemu nebezpečenstvu pre naše zdravie, kým antioxidačný systém nás chráni pred vznikom a rozvojom chronických ochorení srdca a ciev, mozgu, pečene, metabolizmu a mnohých ďalších chorôb vrátane zhubných nádorov.

Z rýdzo praktického hľadiska je však medzi oboma systémami jeden významný rozdiel. Nedostatok imunitných látok možno užívaním doplnkov stravy prípadne liekov nahradiť len do určitej miery a nie vždy úspešne, nedostatok prirodzených antioxidantov však možno nahradiť s pomocou stravy aj doplnkov stravy takmer na sto percent as veľkou mieru úspechu.

Obranný systém antioxidantov

Antioxidanty chránia naše bunky pred poškodením voľnými radikálmi tým, že im dajú jeden elektrón a tak je transformujú v stabilnej molekulu. Antioxidynty sú najúčinnejšie, keď je ich veľa druhov a pracujú vo vzájomnom súlade. Kombinácia rôznych antioxidantov v mladom jačmeni vytvára synergický efekt, pričom účinok každého z nich je väčší, než Kdyně pracovali osamotene. Synergizmus nastáva, pretože:

  •     Antioxidanty regenerujú ďalšie oxidanty
  •     Každý oxidant pôsobí najúčinnejšie v špecifickej časti tkaniva
  •     Jednotlivé antioxidanty majú vplyv len na určité druhy voľných radikálov


Najlepšie celkovej ochrany pred voľnými radikálmi možno docieliť tak veľkým množstvom, tak i širokou škálou rôznych druhov antioxidantov.

Zelený jačmeň Dr Hagiwara

    
Prášok zo zeleného jačmeňa obsahuje úplnú pokladnicu antioxidantov, vrátane beta-karoténu, riboflavínu, vitamínov C a E, chlorofylu, katalázy, superoxidační dismutázy (SOD),   2 "-O-glykosylisovitexinu (GIV) a selénu.

Antioxidačné terapie

Najlepšie sa vstrebávajú prirodzené antioxidanty z ekologických prírodných látok. Na túto formu je organizmus dlhým vývojom zvyknutý a prirodzené produkty obsahujú tie najúčinnejšie formy antioxidantov. U niektorých antioxidantov je užitočné podávať je vo forme, ktorá sa vstrebáva postupne a tak sa vytvára ich plynulá zvýšená hladina bez zbytočného veľkého kolísania. Oxidačný stres vyvoláva kompenzačné reakciu - vyplavenie zásob antioxidantov z depot ako pečene, tukového tkaniva a pod Preto u ťažko chorých pozorujeme paradoxne vyššiu antioxidačnú kapacitu v krvi než u zdravých ľudí. Dlhodobé vyčerpávanie zásob antioxidantov však neskôr vedie k zrúteniu antioxidačné schopnosti a smrti. Starnutím klesá zásoba antioxidantov u človeka a ten ľahšie ochorie rôznymi chorobami z voľných radikálov. Tak u mladého jedinca je vhodná suplementácia antioxidantmi v určitých prípadoch a stavoch (vrcholný športový výkon, ťažký úraz, vážna choroba), u starších ľudí potom by antioxidačné podpora organizmu cez zelené potraviny mala byť pravidlom, ktoré predĺži a skvalitní život.

Zdroj: Green Ways s.r.o